De fotolink van de IDM 2024 is er! IDM 2024 Röbel / Muritz. Absoluut de moeite waard om door heen te scrollen. Zeker voor deelnemers maar iedere zeiler kan aardige plaatjes vinden op deze woelige baren van de Müritzsee.
Want wanneer je goed kijk komt je nog verborgen juweeltjes tegen. Zoals hierboven van hét moment dat Onno zijn hangband ophanging breekt, net na een boeironding. Of Henk die bewijst dat je toch echt Primus Inter Paris winnaar 1992 moet zijn geweest om zó briljant te kunnen starten.
De foto’s zijn gemaakt voor ons onderlinge gebruik. Niet voor commerciele inzet. Dus we worden verzocht om dit beeldrecht © RSVM te respecteren.
--------------------------------------------------------------------------------
Er komt nog een foto album link maar hierbij al wat beschikbare IDM links voor de napret .....
Verslagen door Röbeler Segler Verein
Verslag D.S.V.
Bijdrage Tagesschau
Bijdrage NDR radio
Mooie bijdrage Martin Lehner in IOU AUT
De resultaten
-----------------------------------------------------------------
Zeilen op groot zoet (water)
Bij het inlezen over de Muritz had ik al begrepen dat het een redelijk meertje was. Bij het palaver op woensdag was de wedstijdleider duidelijk. Uitstel wegens te veel wind. Na het uitstel heb even kort gesproken met de wedstrijdleider dat veel wind ook gewoon leuk is.
Begrip vol keek hij mij aan en legde uit dat dit groot wedstrijdwater was met de bijbehorende grote golven. Maar dan in het formaat Muritz. Wat dat betekende kwamen we later achter. Zie wedstrijd belevenissen.
Voor herhaling vatbaar
Het meer heeft alle uitdagingen die je als zeiler in een lang week(end) als o-jol zeiler wilt beleven.
De licht weer zeilers die elke vlaag weten te vinden die ik nooit zie. De zeilers die gemiddelde wind leuk vinden en dat ook maximaal benutten qua uitslag. De zeilers met getrainde en geharde lichamen die de hele winter in de sportschool door brengen voor hun moment of glorie. De zeilers die er iets wat Bourgondischer uitzien en hun kilo’s in de strijd gooien.
Kortom ik wil er weer heen en kan niet wachten. Als dit het alternatief wordt voor de Oostzee of de Noordzee. ik ben voor. Al heb ik het ergens iemand Bandol horen zeggen als locatie. Na ja vooruit zout water en veel zon en de Middellandse zee. Ik kan niet wachten.
We hebben een week vakantiegenomen ook om te genieten
Zoals elk evenement moet het geopend worden en er wordt een hoop gezegd. Waarvan veel is ter kennisgeving aangenomen. Maar er waren wijze woorden van de Voorzitter van IOU Duitsland.
De strekking was. Iedereen is hier met zijn eigen doel. Laat iedereen zijn ding doen en heb daar respect voor. Wijze woorden.
Wedstrijd belevenissen
De havenrace op vrijdag was wel het mooist zeil moment van het hele evenement.Voor de niet Fries. Elke donderdagavond trainen wij op het Sneekermeer en de laatste wedstrijd eindigt in de havenmond. Een vreselijk traditie. Maar dat is mijn mening.
De havenrace op de Moritz op de vrijdag is van geheel andere orde. De Ger 116 vaart boven me en heeft duidelijk heel veel plezier. Hij is namelijk nogal luidruchtig. De GER 1535 vaart onder mij en wanneer het allemaal wat rustiger wordt zegt hij met een grijns van oor tot oor. “Geil oder”. Voor ons Nederlanders heeft geil slechts één betekenis. Voor de niet Nederlanders doe wat research. Dus ik moet even vertalen tussen de oren.. En ja ik vond het machtig.
Surfend voor de wind over de golven die hoger waren dan ik de laatste jaren had meegemaakt. Maar een paar keer door de golven i.p.v. over de golven en o-jol vol water. Dan weer versnellend. En vervolgens nog harder. Wat een gedoseerde spanning. Het mooiste was dat ik onder die omstandigheden realiseerde dar volgens mij geen enkele o-jol heb zien omslaan. Hulde !!!. We zijn zeer zeker geen prutsers. Voor herhaling vatbaar. Al was het voor de havenrace.
Te snel voorbij
Maarten Versluis en ondergetekende proberen een nieuwe trend te creëren. De kofferbak tent. Ik heb met enige jaloezie naar de grote tent van Maarten zijn tent gekeken. Ik weet het zeker dat hij met enige jaloezie naar mijn koelbox, waterkoker, gasbrander en elektrische kacheltje heeft gekeken. Na ja gekeken behalve de kachel heeft hij letterlijk alles gebruikt. Best wel grappig om steiger bier uit je eigen koelbox te krijgen. Het steiger bier begon best gezellig met z’n tweeën kijkend op onze privé ligplaatsen. Maar al gauw sloten Nederlanders aan en was al het bier en een goeie fles whisky soldaat. Wederom stonden er o-jol zeilers onze tenten. Wij gaan ervanuit dat we de volgende keer meer kofferbaktent gebruikers om ons heen hebben staan. Best gezellig als ontbijt samen een eitje bakken met een bakje koffie. Die Ned 31 elke ochtend kwam brengen om 9.uur.
Naast onze eigen catering en gezelligheid zorgen het organiserend comité dat je niks te kort kwam op de dagen dat zij het organiseerden. De andere avonden regelden we het zelf. Best een klus voor onze nieuwe o-jol lid Koekoek. Die reserveerde op de gok en tafels voor 10 personen. Dat was uiteindelijk niet voldoende. Stoelen erbij en opgelost.
En voor je het weet zit je weer in de auto en is het weer te snel voorbij.
Uiteindelijk wint altijd de beste
Willens en wetens het wedstrijdzeilen als laatste bulletpoint. En met de woorden van de Voorzitter van IOU Duitsland nog nagalmend in de oren.Uiteindelijk wint altijd de beste dat zijn wij o-jol zeilers. Maar zonder gekheid wat gebeurde erop het water.
Elke dag 2 starts. Daarvan zou je kunnen zeggen maak er maar 3 of 4 van per dag.Niets is minder waar. Bij kampioenschappen zijn zeilers gretig. Dus algemeen vals na algemeen vals. Wedstrijdleider wordt strenger en hij heeft de tijd. Maar twee wedstrijden op een dag. Dus dan maar de zwarte vlag eens kijken of dat helpt. Meer en meer zeilers mogen vervolgens niet meer zeilen. En terugkijkend in de top 10 zeilers zie je alleen AUT 171 een BFD incasseren. Eentje mag want anders neem je niet genoeg risico. Dus daar zit een verbeterpuntje voor de overige top 10 zeilers.
Dan de wedstrijden zelf. Hoe werkt dit meer nu precies. Menig zeiler weet te vertellen dat hij bij de eerste boei best wel goed lag. Maar na het tweede kruisrak is alles anders en na het derde weer.Ook dat zie je terug in de top 10. En de top 20 nog meer.
Dan het varen met minder wind. Waar zit nu de wind. Waarom vaart die nu daar heen. Dat is niet logisch. Kom ik ga niet om varen, ik ga door het wind wak heen, het is maar een paar honderd meter. Jammer! Dat werkt hier niet. Het is hier goed druk hebben of helemaal niets. Dus op zoek naar de druk. Lastig, lastig maar o zo leuk als heb gevonden hebt. NED 680 wist te vertellen dat hij in een kruisrak 25 plekken pakte. Nou de NED 561 weet te vertellen dat hij minstens 25 verspeelde in een kruisrak.
Dan de derde dag alles anders. Wind en wat voor wind. Nederlandse wind zoals thuis. Eindelijk! Alles wat je de eerste 4 wedstrijden aan bagage en info over het meer hebt opgebouwd toepassen in de praktijk. Nou dat was wel het domste wat je kon doen. De strategie werd over bakboord een hele langs slag maken op zoek naar het moment dat je dacht dat de golven aanvaardbaarder werden voor de stuurboord slag. Over stuurboord werd het vervolgens overleven, laag sturen en door de golven heen beuken. Geweldig Met de kanttekening dat de o-jol bijna elk water aan kan, ook de Muritz.
De NED 561 was in zijn element. Tot dat ene moment.. Wind schiften van 30 graden. In de wind stil liggen en, weg uitslag.
En wie was nu uiteindelijk de beste bij deze wisselende omstandigheden. Wie had nog te maken met een aanvaring met aanzienlijke schade, buiten zijn schuld. Wie was uiteindelijk nog bezig om één van zijn grootste concurrenten toch te overtuigen morgen toch te starten. Oftewel wie ging het beste om met alle hoofd en rand zaken. Dat was de NED 8 Thies Bosch. Hij was tijdens de IDM 2023 degene die de minste fouten maakte en dan eindig je simpel weg op nr. 1. Gefeliciteerd kerel! Deze keer hoef je als beloning geen stukje te schrijven.
Maar laten we de O-jol klasse in perspectief plaatsen. Komend weekend zeilen we in Nederland op Goingarijp en zoals Thies al zei dan is een podium niet vanzelfsprekend. En een Sneekweek winnen is nog weer van andere orde.
Mark Bosma
NED 561
----------------------------------------------------------------
Het eindverslag is onder bewerking: ”watch this space”! Maar hierbij al even een overzichtje van het Oranje contingent dat er een prachtige week van heeft gemaakt! Want ook dit IDM 2024 was er weer een mooie club Nederlandse strijders actief. Al of niet gecoached door hun dames die nadrukkelijk er ook een mooie actieve week van maakten.
Vijftien Oranje Olympiajollers dus. Dat was prima. Iedereen heeft eigenlijk wel een prachtige regatta week gehad. Op Jan ten Hoeve na, die is er even flauw van en dat was ook wel te begrijpen. Dit weekend is hij gelukkig al weer actief tijdens de Herfstwedstrijden dus dat is goed nieuws. Je over dingen heen zetten is een belangrijke eigenschap van toppers! En een zeiltopper is onze aanvoerder van de Olympiajol Adelskalender zeker! En, hij was niet de enige die het lastig had.
Henri Boere leidde, net als op de ONK twee weken geleden, het klassement na de eerste dag. Maar een zwarte vlag en tegenslag op het water lieten bij hem ook de moed zakken. Toch bij de eerste helft gevaren ondanks 3 maximale scores! Dat zegt genoeg, dat gaat een keer lukken!
Wie de moed er wél helemaal in had was Jan van Amerongen: voor pampus van de Braassemermeer gehaald en hier gewoon alle wedstrijden gefinished. Hij is weer in goede vorm, gelukkig maar. Hotze Braaksma voer niet alle wedstrijden met wind uit maar had dan ook het weekend ervoor al op de Dummer mee gevaren. Zijn glimlach was groot.
Jeroen Mickers, Henk Kuipers en Wim van der Wal eindigden vlak bij elkaar in de middenmoot: er was mooie strijd maar het bleek moeilijk om zich uit die brede middenmoot te knokken. Naast het water genoten deze mannen ook zeer van hun dames die fietsend en shoppend hun eigen moed er goed in hielden. Mark Bosma voer er dus een paar mooie potten hoewel hij die pot met die eerste plaats zelf, al watertrappeld, weer brak. Maar alle scherven bijeen geteld had deze auto-tent-fanaat een mooie Duitse week.
Spiegel-Loosdrecht mannen Arno Start en Fred Schaaf voeren prima! Net rond de lijn van de eerste helft waarbij Arno een mooie top 15 uitslag kon neerzetten. Luuk Kuijper op 26 voer een 2 en een 4 en een kapot grondblok. Die andere potjes waren minder opvallend. Ook Fedde Sonnema had er een prachtige 3 tussen en was op de twintigste plek de vierde Nederlander.
Mede auto-tent camper Maarten Versluis bewees mooi constant te kunnen scoren met een duidelijk opgaande lijn eindigend met een 6 score. Zeker met die harde wind en hoge golven was hij voor de wind niet bij te benen. In het klassement is hij de derde Nederlander op 17 na Onno op 15. Ondanks het ontbreken van echt goede scores, en dat is voor Onno Yntema echt een uitzondering, toch nog de tweede Nederlander. Helemaal niet slecht omdat ook het Duitse veld alle toppers op het water hadden.
Speciale aandacht hier voor de nieuwkomer William Koekkoek. Slechts één uitslag maar maximaal plezier uit zijn reis gehaald! William, naast zijn lichaamlijk ongemak, kreeg ook nog eens een griepje voor de kiezen. Kon bijna niet varen maar zijn contributie aan het sociale programma smaakt nu al naar meer. Naast het trekken van de dubbeltrailer van Fred maakt hij zich ook nuttig met sigaren en de structuur rond het eten en drinken. We hopen hem vaker op de grote potten te zien!
Wel heel jammer was dat de Nederlandse rescueboot het niet heeft gehaald. Gerard en Janny hadden aangeboden om met hun rib actief bij te dragen aan de veiligheid op het water. En dat was ook zeker door deze stevige wind erg fijn geweest. Maar vraag t.z.t. Gerard maar eens naar de balg van zijn camper. Enfin: wel een weekje Duitsland maar niet zoals geplanned!
Al met al: een heerlijke Oranje-Duits kampioenschap. ‘We’ pakten de titel, hadden veel zeilplezier en een heerlijke sportweek, een mooi samenzijn en veel gezelligheid met elkaar én met al onze Duitse vrienden. Want, ondanks dat meetgedoe is de NED-GER relatie en sfeer uitstekend. Zo langzamerhand kennen en respecteren we elkaar van haver tot gort. Heel mooi dus om elkaar op zo’n topevenement weer te kunnen treffen. Dit zijn de hoogtepunten van het regatta jaar!
-----------------------------------------------------------------------
Het podium is bekend! Want, met 22 kn wind en golven van 1,5 meter is starten vandaag bepaald onverstandig. Zo concludeerden al veel zeilers in de ochtend. Maar een wedstrijdleider moet natuurlijk blijven proberen edoch na de tweede keer zeiknat teruggekomen in de rubberboot ging tot ieders tevredenheid de ‘geen verdere wedstrijden’ vlaggen erin.
Tevredenheid zeker voor Thies die voor de tweede maal Duitse Meister werd. Eerst in 2020 op Steinhude en nu dan op dit gigantische meer. Ondanks zijn zwarte vlag en aanvaring werd Martin Lehner nog derde, ook knap!
Zo meteen de Siegerehrung en dan bier uit de mayonaise emmer. Want, per volgend jaar, wordt hoosvat en peddel vrijwillig inventaris en niet meer verplicht. Dan hebben we daar ook geen gedoe meer over.
Morgen nog een eindverslagje aangeboden door Mark Bosma en nog wat tekst en linkjes naar de foto’s!
——————————————————————-----------------------------------
Het IDM op die enorme Müritzsee begint nu te vorderen; de derde dag bracht twee wedstrijden, waarvan de laatste heftig genoemd mag worden.
Maar eerst even terug naar de ochtend. Ondanks dat iedereen Jan ten Hoeve bemoedigde voor zijn kans te gaan om, en dat is uniek, drie maal achtereen een IDM te winnen, vertrok de vloot richting start zonder hem. Hij kon zichzelf er niet over heen zetten; dat gedoe van de avond ervoor rond zijn sponsoruitingen in zijn zeil. Het kwam uit de lucht vallen en het is hier ook niet zomaar uit te leggen want resultaat van een onnavolgbaar proces. De GER 17 liet de moed in de schoenen zakken en gaf de strijd op. Jammer, jammer….
Maar de rest van de vloot vertrok wel, al of niet met remoulade saus of mayonaise saus emmers als gevolg van een ingreep van diezelfde meter. Het windje, 3-4 Bft, was eigenlijk prachtig. Nog nauwelijks golven en dat is bijzonder op deze lap water. Dus met gelijk de zwarte vlag er maar in. Want ook deze wedstrijd leider begint deze Olympiajol groep van bijna zeventig aandringende zeilers te kennen. Zo’n vlag disciplineert maar toch was de algemene terugroep vlag ook nog druk in gebruik. Gelukkig minder slachtoffers dan op de tweede dag.
Direct uit de start werd er al een NED groepje gevormd want enkel verder uitliep. Fedde zag hoe Luuk Kuijper en Thies voor de winst streden. De NED 8 tikte hem binnen. Verder ook een mooie strijd overal in het grote veld want de omstandigheden waren ideaal. Dat soort wedstrijden wil je meer maar dat wilde de wind ook. Meer wind dus.
Die tweede wedstrijd werd dus een heftig gebeuren! Want het waaide 5-6 Bft en die golven begonnen nu door te komen. Over bakboord ging het makkelijker dan het stuurboord gestamp. Nu geen kopgroep maar wel onze zwaarwind crack uit Jubbega. Mark Bosma kreeg de smaak al te pakken op de ONK op de Braassemermeer door de eerste ton voorop te ronden. En hij deed het hier weer! Bleef ook tot in het laatste rak op dagprijskoers. Maar toen sloeg het moment toe dat iedere Olympiajoller herkent; je wil door de wind maar komt vast ín de wind te liggen. Met die golven en het gestamp eenvoudigweg maar niet op één boeg te krijgen! Mark werd vindingrijk uit pure ellende, deed zijn beentjes overboord om al trappelende de boot om te krijgen. En dat lukte na een minuutje. Jammer dat de rest van het veld niet bleef kijken en wachten. Want Mark zakte stevig terug.
De kopploeg bleef verder wel compact en schoof al positie wisselend het laatste rak door. Ook de NED 8 wist toch nog van achter komend in te haken. Hij werd derde en deed goede zaken. Nu was de finish van de top zes één wervelend spektakel. Met 5-6 Bft vlak bij elkaar, wenden en roepend, op een paar vierkante meter en allemaal willen winnen. Het ging nét goed zo verbaasde iedereen zich. Wie won was net helder, Harry Voss, maar de andere plekken gingen in één lange finish piep. Prachtig. Maarten Versluis met zijn voordewindse snelheid liet zich ook nadrukkelijk in de kopgroep zien.
Een paar dutchsies moeten afhaken, Onno en Luuk met materiaal pech en Henri en Hotze gaven zelf de pijp aan Maarten. Het was ook een echte zware pot zeilen en dan moest je ook nog voordewind een uurtje terugjoelen! Pffff, het was geen eitje vandaag! En voor morgen nog meer wind verwacht! Dan kun je haast niet meer varen zou je denken. Maar dat weten we nu nog niet.
Het blijft dus spannend voor de NED 8 die inderdaad goede zaken deed. Liep fors uit op één ieder en behoud dus, ook met aftrekker, zijn eerste plek. Nu de feestavond in! Een goede maal en plezieravond staat op het programma terwijl we de beenspieren weer een beetje laten bij komen. Of het dus een echte dansavond wordt valt zeer te bezien.
Er komen trouwens nog fraaie foto albums maar pas bij het eindverslagje.
De uitslagen helemaal zien? M2S link
—————————————————————————————————————-
De tweede wedstrijddag. Na de nachtrust volgend op een gezellige maar vroege eettafel in de diverse gelegenheden moesten we vanochtend weer op tijd het water op. Niet voor de start maar om die te bereiken. Want maar liefst een klein uur nam het om je bij het startschip te melden. Een enorm meer maar stabiele wind was ook in de uithoeken niet te vinden. Dus, start na start na start……
Eerst algemeen terug geroepen zonder U vlag, toen ook dat nog niet werkte ging bij de vijfde algemene de zwarte vlag er in. En dat hebben een fors aantal kopstukken geweten! Eerst ranglijstfuhrer Henri Boere. Super jammer natuurlijk! Maar er kwamen er nog velen bij door nog meer startpogingen; Lehner, Lietzmann, Alberty und so weiter. Het steeds kleiner wordende veld zag het met leedwezen. Want niet leuk voor de zwarte vlaggers betekent nu niet gelijk dat de rest staat te juichen edoch betrap je jezelf toch op een gevoel van lichte opwinding; gelukkig, jij niet maar zij wel!
Thies Bosch en Frank Hanstgen gingen voorop en de laatste haalde de eerste op het laatste rak toch nog in. De tweede start was het begin van een nogal intensieve en moeilijke wedstrijd. Niemand vaart constant maar dit sloeg alles! Henri en Henk Kuiper lagen zo ver achter dat zij richting haven afsloegen. Iedereen joelde van voor naar achter door het grote veld. Uw scribent wist in het laatste rak nog 20 plekjes te winnen maar had geen blij gevoel. Want het bleef ruk. Frank Hantgsen won weer! Maar bleef in het klassement toch achter Thies. Dat bracht weer een gevoel van ongeloof; met zo’n matige serie bovenaan staat? Hoe ruk heeft de rest dan wel gezeild! Enfin, de vijfde start brengt ook een aftrekker en dan verdwijnt de eerste hollander wel van dat plekje. Want ook Jan ten Hoeve kende geen regelmaat! Dus gaan straks de duitsers oprukken. En das ook niet vreemd want daar staan er ook veel van aan de start!
In de avond, ondanks een gezellig maal in de clubgebouwen en veel freibier toch wat opgewondenheid. De nieuwe meter vind dat hij zijn stempel moet drukken en dat zorgt voor veel gedoe, samenkomsten en verbazing. De laatste woorden zijn hier nog niet over gesproken ook omdat het die gezellige en verder sportieve IDM nu niet de goede kant op beïnvloedt …. Enfin, maar eens zien hoe het stof neer daalt en dan later maar eens een verslagje.
Nu moe van dag en gedoe; licht uit en oogjes toe…
—————————————————————————————————————————-
Het IDM op die immense Müritzsee is gestart! Het begon voor de meesten op de dinsdag met aan reizen, meet perikelen en de opstartende gezelligheid rond campers, boten en die prachtige en ruime accommodatie!
Want prachtig dat is het! Oud DDR topwedstrijdcentrum dat zijn onderhoud wél heeft gehad; mooie clubgebouwen, prima slipways, hotels en restaurants op hobbelafstand én een goede organisatie. Dus prima eerste indrukken! Natuurlijk wel weer wat gedoe rond metingen maar niets onbetamelijks. Dus met goede sfeer bij de ontmoetingen met de Duitse en Oostenrijkse collegae. Om vervolgens natuurlijk weer uit te komen op die grote groep hollanders en friezen die elkaar al door en door kennen. Lange eettafels met veel lawaai dus.
De woensdag is de eerste wedstrijddag; pff, wat een regen en wind! Daar hadden we echt nog even geen zin in. Gelukkig, het race comité ook niet. Uitstel dus! Niet dat de wind heel veel zakte maar droog varen was toch wel lekker. En die vijf Beaufort konden we wel aan.
Direct, ondanks een wat korte en niet recht gelegen lijn kwamen we schoon weg, op één bootje na. Olaf, de broer van Knut Wahrendorf in de overgenomen GER 1509 herdacht zijn broer en Olympiajol legende middels de eerste valse start van dit IDM. Maar de 68 andere boten knalden en beukten zestig minuten hard werken in. En voeren vanaf ton 1 achter de kersverse Europees kampioen Martin Lehner aan. De eerste dreun uitgedeeld!
De tweede dreun van deze AUT 171 was vlak na de tweede start. Hij schatte volledig mis en ontdeed de NED 8 van een kilo houtwerk, stootlijsten en dek. Niet fraai, maar fouten zijn menselijk. Thies Bosch kon door maar Martin moet verder met een aftrekker en een verzekeringszaak. Die wedstrijd ging glorieus naar de NED 66 van Henri Boere die afgelopen weekend zijn NK 16 m2 nog als mislukt beschouwde maar hier wel triomfeerde. Knap, maar……. Parijs is nog heel ver!
Dus klik hier onder ergens op de M2Sail link voor de premature tussenstand: Henri op één voor de uittredend Duits kampioen, onze Jan ten Hoeve. Thies op vier maar…. Het zegt allemaal nog helemaal niets!
Nog drie dagen twee wedstrijden per dag, en 40 minuutjes aan en ook weer afreizen richting ons startveld op dit giga meer. Prachtige plas; enorm, groen omzoomd met hier en daar een kasteeltje of dorpje aan de oevers. Lastige golfslag en een niet verwachtte instabiele wind. Zeker niet eenvoudig speedvaren! Er zit voldoende in!
De oranje dames gingen shoppen in de lokale Edeka en kwamen met volle tassen thuis. Wij sporters gingen moe aan het bier en de lange tafels. Maar laat wordt het niet; morgen weinig wind en in zo’n groot veld ben je zo weer alles kwijt of rijk. De spanning zit er nog vol op!
We houden U op de hoogte vanaf een lullig iPadje dat weigert foto’s te uploaden…. Houdt U dus tegoed!
——————————————————————————————————————————————-
De inschrijving komt lekker op gang want die Internationale Deutsche Meisterschaft O-jolle is natuurlijk een belangrijke IOU klassieker! Vorig jaar op Travemunde en nu weer op groot binnenwater, Müritzsee; de grootste ’See’ in Duitsland. Altijd met een mooi Hollands contingent en óók dit jaar groeit de lijst gestaag.
De locatie is bijzonder; ook de Duitse collega’s varen op dit fraaie en grote meer niet heel erg vaak. Het laatste IDM was daar meer dan dertig jaar geleden. Terwijl het toch een internationaal erkend regatta centrum is met ieder jaar grote wedstrijden in verschillende, ook Internationale, klassen. De IDM 2024 wordt gehost door de Röbeler Segler-Verein e.V. ( website)
Wat betreft de timing van de IDM 2024; je kunt vanaf dinsdag 10 september 2024 naar de Röbeler Zeilclub afreizen. Ook op deze dag en op woensdagochtend vinden registratie en controlemetingen plaats. De wedstrijden zijn van 11 to 15 september. Er staan twee races gepland op woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag. Dit kan uiteraard in de loop van de week veranderen, afhankelijk van het weer. Zondag is een reservedag voor het geval er zaterdagavond geen kampioenschap (dus vier races) heeft plaatsgevonden.
Wilt u vóór dinsdag 10 september 2024 in Röbel zijn, reserveer dan uw ligplaats/parkeerplaats rechtstreeks bij Marina Röbel (www.marina-roebel-mueritz.de, tel. +49 39931 839900). Voor deze dagen zijn de kosten niet bij het inschrijfgeld inbegrepen en gelden de gebruikelijke jachthavenprijzen. Op de IDM dagen zelf zit het wel bij het inschrijfgeld in.
Hier de link naar de inschrijvingen: M2S module. Het wordt weer een prachtig evenement in een fraai deel van Duitsland waar je ook prima nog wat dagen aan vast kunt knopen!
TROUWENS ! Ook voor de reeds ingeschrevenen: vergeet niet voor 19 augustus de 170 euro inschrijfgeld over te maken! Röbeler Segler Verein IBAN: DE02 1505 0100 0641 0040 79, BIC: NOLADE21WRN, Vermeld: IDM Olympiajolle 2024 en je zeilnummer. Want anders wordt het wat duurder!!
-----------------------------------------------------------------------
Het Internationale Duitse Kampioenschap, de IDM, valt dit jaar in September, vlak na ons ONK op de Braassemermeer. Gevaren wordt op de Müritzsee, het grootste meer wat geheel in Duitsland ligt. Kijk maar even goed op de kaart; ergens tussen Rostock en Berlijn. En wel tussen 11 en 15 september.
Meer informatie volgt binnenkort maar de Manage2Sail link, onder dit artikel, is al ruim in gebruik!
https://www.manage2sail.com/de-DE/event/IDMOJolle24#!/entries?classId=OJolle