• De Olympia Jol
  • Historie
  • Olympiajol eregalerij
    • Nederlands kampioenen
    • Nederlands sprint
    • Europese kampioenen
    • Jaarprijs winnaars
    • Adelskalenderen
    • IOU wisselprijzen
    • Vloot wisselprijzen
  • IOU
  • Bestuur
  • Leden
    • Ereleden
    • Leden van verdienste
  • Lid worden?
  • Sponsoring
    • Sponsoren
    • Club van 100
  • Wedstrijdkalender
  • ONK
  • EURO
  • IOU Ranking
  • Uitslagen
    • 2025
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
  • Klassenvoorschriften
  • Metingen/trim
    • Hermeting
    • Masttrim 2023
    • Boottrim
  • Forum
  • Trainingen
  • Tips & trucs website
  • Persoonlijke zeilnummers
  • Stamboek boten
  • Nederland
    • Friesland
    • Zuidlaren
    • Belter
    • Spiegel
    • Nieuwkoop
    • Reeuwijk
    • Rotterdam
    • Zuid
  • Internationaal
    • IOU Duitsland
    • IOU Oostenrijk
    • IOU Zwitserland
  • Vlootwisselprijzen
  • Actuele berichten
  • Berichten archief
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
  • Nieuwsbrief
  • Verslagen
  • Pers
  • Foto's
  • Video's
  • Oude website
    • 2012-2016
    • < 2012
  • Media
  • AANBOD
  • VRAAG
  • IOU PROMO ARTIKELEN

YACHT 1939: over het 'Trimmen der Olympiajolle'

Trimmen voor maximale snelheid: veel maar tegelijkertijd ook niets veranderd......

Yacht 1939 1
Yacht 1939 2
Yacht 1939 3
  • Yacht 1939 1
  • Yacht 1939 2
  • Yacht 1939 3

Gepubliceerd: 09-01-2022

Tijdens de Eiscup 2021 vond Rolli Franzmann bij de organiserende Eisenbahner Segel Club Ruhrau (ESCR) een originele editie van het YACHT uit 1939. Hierin gaf destijds Werner Liesfeld uitleg over het trimmen van de, toen nog, Olympische Olympiajol.

Toen, net als nu, was dit een onderwerp dat de zeilers bezig hield en ik zou u deze lezing niet willen onthouden in de zeilenvrije wintertijd. Bijscholing is immers altijd goed 😉. Download onder aan deze pagina.

In die tijd was het natuurlijk bijzonder belangrijk om het onderwaterschip te behandelen met koper-brons verf (de bekende ’Bronzbottom’) en vervolgens te slijpen en te polijsten met grafietpasta’s totdat een ”bijna onwaarschijnlijke gladheid” is bereikt.

Het is opmerkelijk dat er toen al klachten waren van lichtweerstuurmannen dat ze machteloos waren tegen de zware mannen bij een dikke bries. Werner Liesfeld raadt mensen met licht weer aan om de helmstok met hun voeten te bedienen, zodat beide handen vrij zijn om de schoot te bedienen bij harde windstoten. Heel interessant!

Bovendien moesten de katoenen zeilen urenlang worden ingezeild en natuurlijk werden de windvaantjes zelf gemaakt met naald en zijde. Het was dus raadzaam om ”goed op te schieten met het vrouwelijke geslacht”, dat ’over het nodige materiaal en de handmatige vaardigheden beschikte’.

Dat is dus zeker de afgelopen 80 jaar ook niet echt veranderd 😉

 

Met dank aan Thomas Leitl (GER 1540)

YACHT 1939_Trimmen der Olympiajolle.pdf

Tags


nieuws 2021 , nieuws 2022

Laatste nieuws

Tagcloud


  • nieuws 2017
  • nieuws 2018
  • nieuws 2019
  • nieuws 2020
  • nieuws 2021
  • nieuws 2022
  • nieuws 2023
  • nieuws 2024
  • vloot friesland
  • vloot zuid

Zoeken in nieuws


Zoek

Neem contact op


 

Volg ons ook op


FacebookTwitter

O-Jol


  • Home
  • De olympiajol
  • Historie
  • IOU
  • Kennismaken
  • Lid worden
  • Promojol

 

Activiteiten


  • Wedstrijden
  • Agenda
  • ONK
  • EURO
  • IOU Ranking

 

Nieuws

Academy


  • Klassenvoorschriften
  • Metingen
  • Boottrim
  • Trainingen

 

Vloten


  • Friesland
  • Zuidlaren
  • Belterweide
  • Spiegel
  • Nieuwkoop
  • Reeuwijk
  • Rotterdam
  • Zuid

 

Media


  • Verslagen
  • Actuele standen
  • Oude uitslagen
  • Pers
  • Foto's
  • Video's

 

Shop


  • Vraag
  • Aanbod
  • O-jol

 

Zoeken in de site


O-Jol De moderne klassieker

Copyright 2025 - IOU Nederland
Inloggen | Ziber Website | SdH Vormgeving - /Team4School - Webdesign