Eindstand herfstwedstrijden langweer

8 wedstrijdjes gevaren

Verslag van wedstrijdleider, Jan Spijkerman, klik hier (https://www.kwvlangweer.nl/wedstrijdverslag-herfstwedstrijden-olympia-jollen-2019-langweer/)

Verslag zondag:

Gister zijn we de dag geëindigd met heel weinig wind en een tussenstand die voor velen nog alle mogelijkheden voor een goede klassering bood. Bovendien, als we 7 wedstrijden of meer zouden varen zijn er 2 aftrekwedstrijden. Dat houdt in dat, als je vandaag goed zou varen je de misstappen van gister goed zou kunnen maken. Maar of dat ook ging gebeuren? Daarover later meer.

Volgens de planning staan er voor vandaag 5 wedstrijden te zeilen. 2 voor de lunch en 3 na de lunch.

De ochtendwedstrijden gingen van start met een windkrachtje 3 tot 4 uit noordwestelijke richting. Het comité had er een baan ingelegd die klopte en we werden op pad gestuurd voor 2 ronden. Na de start liet Onno zien dat dit toch echt wel zijn water was waar hij met de Valk vele successen had geboekt. Direct daar achter zat een nieuw gezicht voor vandaag die even liet zien dat je niet hoeft te wennen aan een nieuw water maar gewoon van start kunt aan en vooraan kunt zeilen; Wessel Kuik was present! Beide heren gingen gezamenlijk om de bovenboei en eveneens samen door de gate. Deze bleek breed genoeg voor 2 bootjes maar toen het middenveld daar met ca 10 boten gelijk doorheen wilde werd het toch een beetje krap. Dirk smeekte om meer ruimte maar zowel over stuur- als over bakboord lagen zoveel boten dat het een ware wringpartij werd waar vele gieken en stagen in elkaar verward raakten. Gelukkig gebeurden er geen gekke dingen en kon een iedere over bakboord, danwel over stuurboord door de gate en zijn weg vervolgen. Een leermomentje voor het comite want bij de volgende wedstrijd was de gate weer keurig op formaat!

Inmiddels waren Onno en Wessel al weer halverwege de bovenboei en maakten ze er een mooie onderlinge strijd van die op de meet beslecht werd door Onno die zijn eerste één noteerde, Jan Willem volgde als derde en Sybrand op vier die daarmee zijn eerste plaats in het virtuele klassement behield.

Race twee ging in grote lijnen op dezelfde manier, we begonnen met een algemene valse start maar eenmaal op gang was Onno weer op dreef, op de voet gevolgd door wederom Wessel, Jan Willem en dit keer Thies die het viertal completeerde. De Nederlands kampioen van 2019 had gister met 32 punten een aardig bagage meegenomen maar met twee aftrekkers kon hij de twee slechte uitslagen van gister toch nog aardig goedmaken. Helaas voor hem hadden meer mensen een zelfde scenario in gedachten.   De heren gingen er vandoor, de rest van het veld op een kluitje achterlatend. Mooie momenten zijn dan de vinden bij de bovenboei die stuurboord gerond moet worden en waar evenveel boten over stuurboord als over bakboord komen. Veel verbaal geweld wat de ene keer wat langer duurt dan de andere keer maar uiteindelijk valt de schade mee en hebben de schade-experts morgen weer een rustige dag. Voor in het veld blijft Onno goede zaken doen met zijn tweede eentje van de dag, direct gevolgd door Jan Willem, Wessel en Thies. Sybrand maakt een misslag met een 11eplaats en ligt dan weliswaar virtueel nog op een eerste plaats maar weet ook dat zijn goede prestaties van de zaterdag hem wel een kunnen opbreken omdat er 2 aftrekwedstrijden aan zitten te komen en dan ziet hij ineens de top 4 van vandaag als grootgrutters in aftrekpunten wel heel snel dichtbij komen. Maarten kan dan 24 punten aftrekken, thies 29, jan Willem 34 en Onno spant de kroon met 36 aftrekpunten. Daar steekt Sybrand met 18 punten een beetje schril bij af. Het devies is dan om gewoon heel goed te zeilen! Na de 2ewedstrijd was het tijd voor de lunch. De meesten onder ons begaven zich naar de haven, het gezellige dorpscentrum negerend en dat was misschien maar beter ook want de 3 dappere zeilers die dat wel deden werden geconfronteerd met een losgelaten cruiseboot waar zo’n kleine 40 man gelijktijdig een lunch wilde genieten, nou ja, dan maar een kopje soep van de dag, ook lekker.

Om half twee stond de 2e serie van de dag te wachten: 3 sprintwedstrijden van 1 ronde. Gelukkig had het comite de bovenboei een stukje opgeschoten en lag er een mooi kruisrak te wachten. Jan Willem had blijkbaar een prima lunch genoten want hij ging er na de start vandoor, op de voet gevolgd door Wessel, Thies en Onno. Aangezien de wind aardig begon aan te wakkeren ontwaakte ook Mark Bosma uit zijn slaap en noteerde een keurige 5e plaats. Luut op de 6e plaats en Maarten op 7. Wie op dat moment de top 3 uit zijn hoofd kan opsommen kan zo meedoen met Wedden Dat. Race 7 was een prooi voor Fokko Ringalda, daarachter Pier Thomas die heel stiekem al een aardige serie had neergezet en overduidelijk aanklopte bij de top 5 in het klassement. Thies noteerde zijn derde 3eplaats begon nu toch te rekenen. Het zal toch niet zo zijn dat hij na het Nederlands kampioenschap ook nog een keer Langweer op zijn naam gaat schrijven? Krijg nou tieten zag je hem denken…

De laatste race zou bepalend blijken voor de gehele top vijf, echter geen van de heren had nog enig idee waar ze zich op de ladder van eeuwige roem in Langweer bevonden. Deze top 5 tekende zich wel ongeveer af maar niemand wist precies hoe het zat. Dat betekende maar 1 ding, gewoon als eerste naar de bovenboei dus.

Helaas voor Onno, Jan Willem, Thies Maarten en Sybrand was het Pier Thomas die zijn keurige opmars wist vast te houden en als eerste de bovenboei rondde. Op de voet gevolgd door Sybrand, Wessel en Maarten. Zou het dan toch nog kunnen dat Sybrand de eerste editie van Langweer op zijn naam zou schrijven? Niemand die het meer wist. Vooral niet omdat Jan Willem op 7 over de meet kwam, Thies als 10e en Onno als 12e.

 

Zelden zal het tot de prijsuitreiking spannend zijn geweest wie nou de eerste plaats had gewonnen. Deze uitreiking vond plaats in de sfeervolle hal van de zeilvereniging van Langweer. Deze zeilvereniging had zich overigens  het afgelopen weekend van zijn beste kant laten zien! Niet in de laatste plaats door de inspanning van Havenmeester Marcel waarvoor werkelijk geen moeite te groot was om het ons naar de zin te maken. we voelden ons echt te gast hier, HULDE!!!!

 

De uiteindelijke uitslag is inmiddels bekend en de prijzen zijn uitgereikt. Jan Willem is de winnaar van de eerste editie van de Klaas Plaatje Bokaal in Langweer. Thies op 2 en Onno op 3. Er zitten uiteindelijk 4 punten verschil tussen nummer 1 en nummer 4, Maarten Versluis. Als de heren dat geweten hadden, hadden ze wellicht iets minder relaxed de laatste wedstrijd gevaren.

 

De Klaas Plaatje bokaal gaat terug naar Annet Plaatje die er goed op gaat passen. Jan Willem rekent met Siep 5 eurocent af omdat het krijgen van een mes niet gaat zonder er voor betaald te hebben. Ook al heb je er, met datzelfde spreekwoordelijke “mes op dek” voor gestreden.

Tenslotte nog mijn dank aan alle vrijwilligers in de Ribs, het comité en de eerder genoemden havenmeester!

Mij rest terug te kijken op een geslaagd evenement en alle deelnemers te danken voor het sportieve zeilen en het gezellige samenzijn afgelopen weekend.

Tot de volgende keer.

 

Verslag zaterdag:

Voor het eerst wordt er door vloot Fryslân een rangwedstrijd georganiseerd op Langweer en prompt beginnen we met zonder wind. Wedstdijleider Jan Spijkerman, vooral niet te verwarren met de legendarische Jos Spijkerman hang keurig de juiste vlaggen in de mast: Uitstel en dan nog een blauwe vlag met een rond wit vlak ???? niemand weet wat dat nou weer betekent maar Jan helpt ons uit de droom; 2 uur uitstel.

Gelukkig is het gezellige centrum van langweer op loopafstand en kunnen de aanwezige dames gaan shoppen in de diverse winkeltjes en zakken de meeste heren in een stoel op een van de vele terrassen die het dorp rijk is. Ronald, vandaag een jaartje ouder geworden trakteert de gelukkigen die bij hem op terras zitten op koffie en gebak en zo komen we de tijd wel door.

Keurig  om half één is er weer een nieuwe palaver. Na intensief overleg tussen de wedstrijdleiding en de driekoppige vlootvoogd combinatie (of is het drie koppige??) werd besloten om het water op te gaan en te proberen om om half twee te starten. 

Eenmaal aangekomen op het water leek het nog niet veel te worden vanmiddag. De wind draaide dat het een lust was en de windkracht varieerde van kantje boord zitten naar helemaal niks op sommige plaatsen. Het comite was druk met het verleggen van de bovenboei die van de ene kant van het meer richting de andere kant verplaatst kon worden.

Maar zie daar, om ruim twee uur kon toch de uitstelvlag er uit en kon er gestart worden. Er wordt gevaren op een op en neer baan waarbij de bovenboei over stuurboord gerond moet worden,  met een gate onderin en voor de finish moet je nog even een spreader nemen en finish je voor de wind.(ik weet niet hoe ik het beter kan uitleggen). Wat precies de logica van het stuurboord ronde van de bovenboei is wordt niet door iedereen begrepen maar de wijze heren van vloot Fryslân hebben dat nou eenmaal zo bepaald en nou ja, dat gebeurd het zo dus ook.

Terug naar de wedstrijd; Onno gaat er na de start als een haas vandoor maar wordt toch wel door een rijtje boten op de hielen gezeten. De bovenboei weet hij nog als eerste te ronden maar bij de optocht naar de gate zitten diverse boten hem op de hielen. Dirk Zwitser, Jan Willem Lalleman en Maarten Versluis kloppen allemaal op de deur van de gate om te kijken waar een opening zit. Bij het 2ekruisrak moet je kiezen, ga ik links- of rechtsom. De wind wilde nog wel eens wat draaien en dat bepaalde het wedstrijd verloop. Bart de Zee zag het allemaal een beetje aan en koos voor een stuurboord koers, dat pakte prachtig uit en in tegenstelling tot de eerder genoemde namen kwam hij als eerste bij de bovenboei, wist vervolgens in het ruime windserak naar de spreader zijn voorsprong uit te bouwen en ging geheel los van de rest als eerste over de lijn.

Op naar de tweede wedstrijd. Niet voor iedereen was duidelijk hoe nou precies ook alweer de start procedure was. Na een kort uitstel werd met een signaal de uitstelvlag gestreken, vervolgens het 5 minuten signaal en daarna 4 minuten etc. Klaas Watté dacht dat het waarschuwingssignaal al het 5 minuten signaal was. Op zijn klokje was het dus 5 minuten later tijd om te vertrekken maar nadat hij vertrokken was en nog even achterom keek zag hij de voltallige vloot nog àchter de lijn liggen; hé, hier klopt iets niet. gelukkig bevond hij zich in goed gezelschap want bij het pineind was het zo’n kluwen van boten dat er ca 10 man te vroeg vertrokken en voor de zekerheid nog maar even een extra rondje startlijn deden. Tussen hen de onfortuinlijke Bart de Zee die met zijn eentje op zak zijn klassement zag vertrekken. Wie ook vertrok was Adri Vosselman. Hij wist als eerste de boventon te ronden. Op de voet gevolgd door thies en maarten. Deze hebben nog van alles geprobeerd maar konden Adri niet meer van de zege afhouden. Hulde!

De derde wedstrijd was opnieuw een kaartspel waarbij je geluk moest hebben dat je de juist kaart trok, ofwel de juiste kant koos. Hans de Haas onze Master en Palingkoning wist als eerste de boventon te vinden maar kon helaas zijn voorsprong niet vasthouden. Doeke houdt er wel van een paling te verslinden en wist Hans bij de halen en uiteindelijk ook in te halen.

Na drie wedstrijden gevaren te hebben hield het comite het voor gezien. Eenmaal aan wal aangekomen had ditzelfde comite in no-time de uitslag klaar en kwam de verbazing voor velen: door het schudden van de kaarten waren de uitslag zo uiteenlopend dat de nummer één van het klassement, Sybrand die plaats kon bezetten met totaal 21 punten. Dat zie je niet heel vaak. De drie winnaars van de dag hadden 41, 49 en 54 punten.

Morgen, zondag weer een dag met hopelijk wat meer en ook stabielere wind. Gezien het klassement kan het nog alle kanten op.

1- Sybrand

2- Dirk

3- Quintus 

4- Maarten

6- Siep

F80381BB-8F9C-47DC-A5EA-16DE7F05F8E3 F80381BB-8F9C-47DC-A5EA-16DE7F05F8E3
38906922-043E-4B73-98ED-529E4B348548 38906922-043E-4B73-98ED-529E4B348548
5FE6AD10-3372-4AF0-B8E6-EC29C6975CAD 5FE6AD10-3372-4AF0-B8E6-EC29C6975CAD
FE187880-BA76-4CC6-8982-FCD978BF04A3 FE187880-BA76-4CC6-8982-FCD978BF04A3
1939E097-BD3D-4100-B2A8-B47E09234FAF 1939E097-BD3D-4100-B2A8-B47E09234FAF
C0D253AF-DEEA-4440-8440-765EF6BEA65E C0D253AF-DEEA-4440-8440-765EF6BEA65E
5651F82B-3100-458A-8D64-02C28F9035BF 5651F82B-3100-458A-8D64-02C28F9035BF
Schermafbeelding 2019-09-18 om 08.35.17 Schermafbeelding 2019-09-18 om 08.35.17